Napló az FSH-ról – 3. nap

xm-hirek-fsh-2016

Napló az FSH-ról – 3. nap

Főszerepben a Nap és a dinamika

A pénteki nyárias zivatar után szombaton a nyárias napsütés játszotta a főszerepet a Formula Student Hungary 2016 versenyének színhelyén, a Győr-Gönyű Kikötőben. Már-már kánikula melegben, nagy érdeklődés mellett zajlottak a dinamikus versenyszámok, a (nagy)közönség számára is látványos megmérettetések.

A megszerezhető pontok 40 százalékát a statikus versenyszámok során lehet begyűjteni, míg a versenypályán mutatott teljesítmények 60 százalékos súllyal szerepelnek a végelszámolásnál. Ami azonban kétségtelen: az eredményes szerepléshez mindkét területen jól kell teljesíteniük a csapatoknak és autóiknak.

A verseny szombaton – és persze majd vasárnap is – a dinamikus versenyszámokról szól. Ezek közé tartozik a gyorsulás, mely elsősorban a motor teljesítményéről és a hajtásláncról ad jellemzést, s hogy milyen gyorsító képességgel rendelkezik a jármű. A feladat nem más, mint álló helyzetből a lehető legrövidebb idő alatt megtenni egy 75 méter hosszú egyenes szakaszt.

Dinamikus versenyszám a „Skid Pad” is, amely az autó állandósult állapotbeli kanyarodási képességeit méri. Méghozzá oly módon, hogy a négykerekűeknek egy 8-as számot formázó pályán kell mindkét irányban két kört megtenni. Ahhoz, hogy ezt a látványos versenyszámot sikeresen lehessen teljesíteni, szükséges a jó futómű, a megfelelő geometriát biztosító kormánymű, az alacsony súlypont és persze a jó gumi.

Az „Autocross” alapjául egy rövid, 800 méteres pálya szolgál, amely 40–60 méter hosszú egyenesekből, állandó sugarú kanyarokból, 4,5 méter sugarú hajtűkből és 7,62–12,19 méter bójaközű szlalomból áll. A pályán a lassú és gyors szakaszokat úgy válogatták össze, hogy az átlagsebesség a 40–48 km/órás tartományba essen. Ebben a versenyszámban a jármű gyorsító és lassító képessége mellett a kanyarban való viselkedése is számít.

A dinamikus versenyszámok sorába tartozik az „Endurance” is, melyet mindig a verseny utolsó napján bonyolítanak le. Ebben az autó állóképességét és fogyasztását tesztelik, méghozzá oly módon, hogy a csapatoknak – pontosabban azok két pilótájának – összességében 22 kilométer kell teljesíteniük, méghozzá az autocross versenyhez hasonló pályán. A versenyszám kritikus része a pilótacsere idejére leállított motor újraindítása.

Bízunk abban, hogy a fentieket olvasva sokan kedvet kapnak arra, hogy vasárnap kilátogassanak a Formula Student Hungary 2016 zárónapjára, amely számtalan látványosságot és nem kevés izgalmat tartogat. A szombat legkülönösebb látogatói Hollandiából érkeztek. A fiatal házaspár az európai kerékpáros útjuk során haladtak el a Győr-Gönyű kikötő mellett. S miután látták a zsúfolt parkolókat, hallották a versenyautók fantasztikus hangját, valamint a közönség tombolását, úgy gondolták, ha már erre jártak, egy ilyen versenyt hiba lenne kihagyni… S mivel nem kevés időt töltöttek a versenyen, aligha bánták meg a döntésüket.

xm-hirek-fsh-2016

XMEDITOR

A kommentelés ennél a bejegyzésnél le van tiltva