Híreink

A szakma feszítő kérdései és megoldási javaslatok

Kezdjük a lapszám fő témájával, a fékekkel. Még mindig van mit finomítani a fékvizsgálati technológiákon, hogy nagyon diplomatikusan fogalmazzunk… Helyzetáttekintést adunk, egyben betekintést a szakértői munkába.

Egy makacsul megoldatlan (nem megoldhatatlan!) problémát, a motorkerékpárok fékvizsgálatát taglalja a szakértő cikksorozatának második részében.

A szakember utánpótlás kulcskérdése a képzés. Mindenki keresi a hatékony módszereket, mi is adunk ötletet a fékes paradigmaváltás cikkünkben. A kormány ismét technikumokat favorizálja, rengeteg a formai változtatás, mialatt a tartalmat részben elavult kerettantervek bénítják.

Ami azonban örömteli: a tanulmányi versenyeken sok fiatal kiválóan teljesített, az eredményeket, versenybeszámolót adunk közre.

Kitekintés. Csak néha ejtünk szót versenyjárművekről (most másodszor) és a mezőgazdasági járművekről. Ezekre is kiterjedt és rendkívül szigorú előírások vonatkoznak. A szabályok nem ismerete komoly anyagi veszteségeket okozhatnak – legyünk körültekintők!

Egy másik cikk azt taglalja, gumiabroncs példán keresztül, kikre nem vonatkoznak a fogyasztóvédelem védőpajzsai.

Az autójavítás rejtélyes eseteinek megoldása igazi szakmai kihívás; oknyomozás sok zsákutcával tarkítva. A műhelynek nem kifizetődő, vigasztalásképpen tapasztalatszerzésnek vehetjük…

Olvasóinknak izgalmas olvasmány.

Ide tartozik az autó (ajtó) zárak közül is az egyik legkritikusabbról szóló írás, hasznos információt kapunk.

A javítófényezők sem maradnak hi-tech újdonság nélkül, számukra is a gyorsaság és energiatakarékosság a legfontosabb a technológiában. Az új anyagok ebben nyújtanak jelentős eredményeket.

Egy kis nosztalgia: 60 éves a Skoda Octavia.

Annak, aki a folyóiratot hátulról kezdi olvasni…

A lapszél „békás” tanmeséje (kezdjék ezzel a lap olvasását!) nem csak fiataloknak szól, mindenkinek, aki a maga választott úton sikerre törekszik.

Dr. Nagyszokolyai Iván, főszerkesztő

2019.03. lapszám

Tovább olvasok

Kitörés

A rómaiak hajdanán azt mondták, hogy a tavaszban Mars ereje van benne. Úgy tartották, hogy akkor érkezik meg a tavasz, amikor a hadisten villámai olyan erőt szórnak szét a természetben, ami képes felhasítani a magok kemény, külső burkát, hogy aztán elindulhasson valami újnak a kezdete. Minden évben, újra és újra.

Nem szeretnék a mítoszok között időzni, de azért valamit érdemes észrevenni. Ez pedig a tartalom állandósága és a forma változékonysága. Más szavakkal: a valóban lényeges rész változatlan, ha úgy tetszik, mindig lehet rá számítani. Ami folyton változik, az az alak, a külső burok, a látható forma. A külcsín.

Bennünk, emberekben is jelen van ez a kettősség. Rengeteg értékeset hordozunk magunkban: segítő szándék, megbízhatóság, kitartás. Folytathatnánk az erények sorát. Ám ez gyakorta nem tud megnyilvánulni, mert jellemzően „ráborul” egy küllem, egy felszíni látszat. Például téveszme, régi rossz berögződések, esetleg indulat, harag. Vagy csak szimplán az érdektelenség. A társadalmi elvárások teszik ezt? Esetleg családi vagy egyéni szokások? Ne firtassuk, igazából mindegy is. A fontos, hogy az értékes bennünk van, ami a saját döntésünk „villámainak” következtében felszínre törhet, szárba szökkenhet. Feltéve, ha hajlandóak vagyunk levedleni vagy átformálni a külsőségeket.

Lélekforgácsok rovatunk főszereplője is gyorsan túltette magát azon, hogy szociális intézmény vezetőként méltatlan munkahelyi helyzetbe került új főnökével. Felállt, elköszönt, s lám, munkájának eredményeiért továbbra is hálásak azok a hátrányos helyzetű fiatalok, akiknek gyerekként nem adatott meg a szeretetteljes családi otthon melege.

Egyébként nem feltétlenül kell eldobni a meglévőt. A lépcsőgyártás szakmai fogásait bemutató cikkünk írója például elővette ki tudja, hány éves kézi rajzos jegyzeteit, és tapasztalatait hozzárakva elküldte nekünk továbbközlésre. Azon igyekszik, hogy más is részese legyen a felismeréseinek. Így is lehet új formába önteni a belső tartalmat.

Hogyan tudunk különbséget tenni az értékes tartalom és a múlandó formaságok között? Többek között a változékonyságot kell tetten érni! „Holnap is úgy fogom gondolni, mint ahogy most?” „Ma is hiszek abban, amiért gyerekkoromban rajongtam?” Igaz, ehhez önmagunhoz való őszinteség is kelleni fog, de így tetten érhető az, ami csak a felszínt érinti, hogy aztán átadhassa a helyét a tartalomhoz jobban illő formának.

Tóth Norbert, főszerkesztő

2019.03. lapszám

Tovább olvasok

A technológiák tárháza

Azt mondják a sportolóknak, hogy erősen kell kezdeni, majd ezt kell fokozni a verseny végéig. Megfogadtuk – mindig megtesszük –, hogy a lap anyagainak összeállításában „eltenni érdemes” szakmai anyagokat adjunk. Van, akinek ezzel, szinte azonnal tudunk segíteni, van, aki, amikor a műszaki problémával találkozik, visszaemlékszik, hogy erről az Autótechnika már írt.

Erősen kezdtünk, a februári számban tudtuk fokozni. Nem mindig van így, most összejött…

Ez évi második számunk a technológiák tárháza. A DSG váltó nedves kuplungjának cseretechnológiája, minden benne van. Ezek után még tanfolyam sem kell.

Egy mai csúcstechnológiás generátor alkatrészcserés javítását is megmutatjuk „szétszedtük” rovatunkban, látni fogják, ez sem ördöngösség.

A Haldex sorozat 3. része ismét gyakorlati, javítási ismeretekkel szolgál.

A Valeo V-blade kéttömegű lendítőkereke teljesen eltér az eddigi műszaki megoldásoktól, várhatóan élettartamban is.

Az editoriál témáját illetően maradjunk annyiban: megdöbbentő!

Autójavítóknak igen sok tanulsággal szolgál a „többvállalkozós láncmegbízás” esete szakértői tanulmány.

Ritkaság az Autótechnikában: versenyjárművekkel kapcsolatos problémák kezelése témakörben született cikkünk.

Klímás gondok és lehetőségek, motorkerékpár fékvizsgálat, hi-tech diagnosztika zárja a sort.

Reméljük, tudunk segíteni!

 

Dr. Nagyszokolyai Iván, főszerkesztő

www.autotechnika.hu

Tovább olvasok

Legyen benne részünk!

Vágjunk a közepébe: szerkesztőségünk szeretné megszólítani mindazokat, akik nyitottak arra, hogy ismereteiket, tapasztalataikat megosszák másokkal. Más szavakkal: egyrészt szakmailag helytálló, másrészt a köz javát szolgáló, értékes tartalmakat keresünk (írásokat, fotókat, élménybeszámolókat, videóanyagokat stb.). Ezeket a tartalmakat szeretnénk megosztani – a nyomtatott és online – közösségünk többi tagjával, embertársainkkal. Miért? Egyszerűen azért, hogy a jónak más is részese legyen. Ha más is örül annak, ami nekünk örömet okozott, akkor ez az érzés felerősödik.

(Aki már kapott, az tudja milyen érzés, amikor egy kisgyerek megajándékoz minket a legkedvesebb rajzával.)

Hogyan tudják ezeket a tartalmakat megosztani? Írjanak nekünk, keressenek meg telefonon, vegyék fel velünk a kapcsolatot, és megtaláljuk a módját a közzétételnek.

„Jó, jó, de hát nem akarok kiállni ország-világ elé” – mondhatná bárki. Rendben, de azért nézzük meg, hogy miről is van szó!

Szokatlan dolgok vannak kialakulóban. Az internet segítségével kitudódnak a világpolitikai elit háborúktól sem visszariadó, társadalmakat és kultúrákat egymásnak ugrasztó játszmái. Sorra napvilágra kerülnek, hogy a kapzsi cégek mérhetetlen haszonszerzései az oka a rendszeressé váló gazdasági válságoknak.

Még 10–15 éve, az akkor „divatosnak” számító társadalmi felelősségvállalás (ismertebb nevén CSR) fontosságát hirdető vállalatok sok esetben csupán nonprofit szervezetnek látszó tárgyai voltak egy kőkeményen profitorientált cégnek. Ma már az ilyen, sokszor átlátszó törekvéseket az Y és a Z generáció lazán kineveti. Ezen fiatalok többsége nyitott szemmel nézi azt, hogy ne csupán a profit felhalmozása legyen a cél, hanem, hogy a tevékenységnek a környezetre és a társadalomra gyakorolt hatása is jó legyen.

A „nyertes-nyertes-nyertes” elvre épülő üzleti magatartás kezd elvártnak számítani: amikor nemcsak mindkét üzleti fél, de a környezet és a helyi közösség is nyertesnek érezheti magát. A tudatos közgazdászok erényetikai gazdasági rend kialakulásáról beszélnek (lásd Lélekforgácsok c. rovatunkat). A deres hajú cégvezetők között azok számítanak modernnek, akik észreveszik és betartják a XXI. századi irányvonalakat (bővebben erről a Mesterportré c. rovatunkban).

Nos, aki őszintén belátja és teheti, cselekedjen valamit a közjóért. Ráadásul (közgazdászok mondják, nem én!) ez nemcsak jó megítélést hoz magával, de még anyagi haszon is származik belőle.

Tóth Norbert, főszerkesztő

www.faipar.hu

Tovább olvasok

16. Médiabál – Győr, a csodák városa

Egy újabb év, egy újabb Médiabál. Idén 16. alkalommal rendeztük meg a győri Médiabált az Egyetemi Csarnokban. A bálteremmé alakított sportlétesítmény szolgált helyszínéül egy hajnalba átnyúló csodás estének, ahol a helyi és az országos média, valamint a művészet és gazdasági élet szereplői találkoztak. 2019-ben is számos újdonsággal készültünk, tovább emelve a bál színvonalát, melynek tematikája ezúttal „Győr, a csodák városa” volt.

A műsor az Akkordeon Harmonika Zenekarral, a Cantilena gyermekkórussal és a Győri Filharmonikus zenekar produkciójával kezdődött. A filharmonikusok kíséretében fellépett továbbá Bakonyi Marcell, Dallos Bogi és Boros Csaba. Nyitótáncként különleges és egyedi produkcióval lepte meg a közönséget a világhírű Győri Balett. A fellépők sorát színesítették az est további részében az egykori magyar Moulin Rouge dívái (Détár Enikő, Ladinek Judit, Fésűs Nelly), Járai Máté, a 64U Party Band, a Hoppáré, illetve a Smile Rock Circus.

Az est házigazdái a tavalyi Év Médiaszemélyisége díj nyertese, Ördög Nóra, és egy igazi Médiabál-veterán, Gönczi Gábor voltak.

A 2018-as Év Médiaszemélyisége díjat Istenes Bence kapta, aki hosszú utat járt be műsorvezetőként, s lett mára a magyar televíziós piac és közösségi média egyik legjelentősebb arca; ráadásul mindezt úgy, hogy ezzel párhuzamosan Németországban is komoly műsorvezetői pozíciókat testesít meg.

A bál szerves részévé vált a kezdetektől helyszínül szolgáló Széchenyi István Egyetem. Ennek megfelelően pedig az Év Médiaszemélyisége díj mellett a Széchenyi Alumni Díjat is átadták, mellyel az egyetemi élethez való jelentős hozzájárulását díjazták Dr. Markovszky György személyében.

 

Tovább olvasok

Nagykorú lett a DPF

A lap és a szerkesztőségi munka iránt érdeklődőket, kedves olvasóinkat köszöntöm, kívánva a 2019-es esztendőre, mind a szakmánkban, mind a magánéletben boldog, eredményekben gazdag, jó egészségben eltelő új évet. Belefogtunk az Autótechnika, jogelődjeivel együtt számított 29. évfolyamának készítésébe, ez még gombócból sem kevés… A cikkek száma több tízezer!

Reméljük, hogy a szakirodalom, az Autótechnika átlapozására, elolvasására mindig találnak időt. Sok telefont kapunk, hogy ez, meg ez érdekli olvasónkat, és a válaszunk többnyire az, hogy bizony ezt – és mondjuk a lapszámot – már részletesen megírtuk.

Belelapozva a januári számba, úgy gondolom, sokaknak, számos érdekességgel tudtunk szolgálni.

A vezércikk a vezetőtámogató asszisztensek rohamos előretöréséről szól, ellepik autóinkat. Már az is világos, hogy a gyártók az autonóm, önvezető technika elemeit itt vezetik be, itt próbálják ki. Javítóipari vonatkozásai, erre utalunk, kiterjedtek, sőt veszélyeket is hordoznak magukban.

Januári számunk, már évek óta, a kipufogógáz-tisztítás technikáját emeli ki. Felnőtt korú, immár 18 éves a személyautók koromszűrésének technikája. Javítóműhelyi gondjai közismertek. Kulcskérdés a megfelelő, kíméletes tisztítás. Reméljük, ha a problémakört megértik a műhelyek, felelősségüknek is érzik a környezetvédelmet. Szólunk a világ legkorszerűbb haszongépjármű koromszűrő tisztítási eljárásáról, mely már Magyarországon is elérhető.

Igyekszünk arra is választ adni, hogy van az, hogy ma a dízelmotor a legtisztább kipufogógázú belső égésű motor. Van dízeljövő?!

A javítási esetek közül csak kettőt emelünk ki: hosszú tévelygés egy TPMS probléma körül és ugyanúgy egy időtrabló hibakeresés az elektromos kéziféknél.

A diagnosztikában az OBD csatlakozóba menő áramkörök vizsgálata és ehhez készített célberendezés a téma.

Célszerszám témában egy ilyen még nem volt kerül terítékre.

Az újautókínálati és garázsipari vásárbeszámolóinkból bizonyára sokaknak lesz figyelemfelkető dolog.

A rendeletkavalkádban van mire koncentrálni…

Az üzleti életben egy új szervizhálózat mutatkozik be az autóüveges lábonálláshoz.

És sok dolgot átugorva, maradjon ajánlónk végére egy szakmai izgalom: Teherautóból mozdony. Vajon ez mi lehet.

Dr. Nagyszokolyai Iván

Tovább olvasok

Megjelent az Alumni Magazin téli száma

A Széchenyi Alumni Magazin téli számában többek között Villányi Tibor, a zsidó hitközség beszélt arról, hogy a győri egyetemnél jó kezekben van a zsinagóga épülete, “cserébe” szívesen közreműködik abban, hogy intézményközi kapcsolatok alakulhassanak ki izraeli egyetemekkel. Tóth Gábor személyén keresztül mutattuk be, hogy győri mérnöki diplomával miként állt helyt immáron 25 éve a 30 éves magyarországi Würth-cégnél, ahol immáron az Autó üzletágat vezeti. A generációváltásra is jó példa Koch Barnabás esete, aki a szakdolgozat megírásától kezdve vált a családi vállalkozásukban működtetett Rábakert Alkatrészgyártó Kft. ügyvezetőjévé, miközben arra is figyelt, hogy a Dániel Balázs Boogie Woogie Trióban való zenélésre is maradjon idő. Széchenyis öregdiákként bemutatjuk Várszegi Andrást, aki az IGM Robotrendszerek Kft.-nél robotok vonzásában éli életét, valamint Szalmer Csabát, aki az Audi Hungaria berkein belül bizonyítja nap mint nap, hogy miként működhet a logisztika logikusan. Felelevenítettük a győri kórház történetét, valamint foglalkoztunk a Széchenyi-egyetem Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Karának két évszázados történelmével – részleteket felvillantva a “Móvár 200” különszámunk tartalmából, amely novemberben látott napvilágot.

Tovább olvasok

TE – Newsletter Tél

Grafikai stúdiónk elkészítette a járműfejlesztés terület legfrissebb online kiadványát, amely ezúttal is érdekességekről és újdonságokról ( pl.: új vezetők, új kutatási területek) számol be.

Tovább olvasok

Köszönjük az együtt töltött 2018-as évet!

Tovább olvasok

„Mi köze van a Beatlesnek az ADAS-hoz?”

Korosztálya válogatja, kinek mi ismerős a cikk címében. Autószerelői körökben is félő, hogy a Beatles az ismerősebb… Ez a zene nekem is meghatározó gimnáziumi éveim alatt. Pedig az „ADAS” történet sem túl fiatal. A minap egy nyugat-európai szaklap már így fogalmazott: már minden ötödik szélvédőcserének kamerakalibrációval kell együtt járnia. A cikk befejezésként a bírósági eljárás réme is felmerül.
Ehhez kapcsolódik a motorkerékpárok ARAS rendszere, írunk róla, ez igazán új.

A Budapesti Műszaki Egyetem Gépjárműtechnológia tanszékén, éppen óraközi szünetben voltam, amikor behívott az egyik laborba dr. Takács János egyetemi tanár, korábbi tanszékvezető úr, hogy mutasson valami újdonságot, igazi technológiai berendezéscsodát. Amint a 3D nyomtatót megláttam, már „képben” voltam, hiszen mostani folyóiratunk egyik cikke ezt mutatja be…

A sokak által elsőként elolvasott „Editorial” frissessége most olyannyira mai, hogy az életünket, jövőnket meghatározó témáról szóló konferencia – ez a téma – a lap megjelenésekor még tart.

Oldtimer a fő téma. Ez ma reálisan, sokaknak komoly üzleti lehetőséget ad. Kiragadom az Oldtimer, kontra replica vagy kit-car cikket. Ehhez nem tudok mit hozzátenni, a cím eleve izgalmas témát ígér.

Igen sok „visszahívás” info gyűlt össze, javítónak, ügyfelük tájékoztatásában nagyon fontos lehet.
Mindig a szakmai csemegék közé tartoznak a PICO diagnosztikai esetek. Most egy turbó-rejtélyre derül fény.

Nem szoktunk előzetes cikktervekről szólni, de most kivételt teszek: a közlekedésbiztonságot nagyban fokozó „átlátható” A oszlop műszaki innovációja, pestiesen szólva, nem semmi…

Köszönöm, hogy 2018-ban is figyelemmel, a számunkra szükséges kritikával és elismeréssel követték munkánkat. Remélem, hogy az évfolyam bekötve a többi mellé kerül a polcon.
Legyen olvasónk 2019-ben is!

Dr. Nagyszokolyai Iván, főszerkesztő
Őri Péter, felelős szerkesztő

Olvasson bele a lapszámba: Autótechnika 2018/12 – melléklet: veterántechnika

Tovább olvasok